DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 02.03.2013 06:16:51 

                                  -=Jawa Stránky=

Tipy‚Návody
Tipy‚Návody


Rozdíly karterů

9.8.2007 22:48| Jammal | Všeob. informace ...

Rozdíly karterů

Na obrázku níže jsou vidět rozdíly mezi kartery jednotlivých motorů.Je vidět že karterů je víc druhů.
Levá víka motorů (pod nimi je spojka)
1. starší typ má šroub pro napouštění oleje vzadu nahoře
2. nevější typ má šroub pro olej uprostřed nahoře
Pravá víka motorů (pod nimi je magneto)
1. z motoru 550,555,05 -zaoblené bez víčka
2. z motoru 20,21,23 -hranaté s víčkem k magnetu

Středové kartery (mezi nimi je převodovka a klika)
1. z motoru 550,555
2. z motoru 05
3. z motoru 20,21,23
rozdíly jsou vidět z obrázku

Seřízení karburátoru

9.8.2007 22:47| Jammal | Návody ..

Článek převzat z www.wiku.ic.cz

Dobře seřízený karburátor znamená největší výkon motoru a nejnižší spotřebu paliva.Proto by se na něj nemělo zapomínat! Při nastavování postupujte v pořadí jak je to zde napsané.

1. Hladina v plovákové komoře
U karburátorů z JW 550 a 555 je tato hladina pevně nastavena a není nutno ji měnit.U novějších typů se štěluje přihýbáním plíšku na víčku plovákovky.Přihnutím plíšku dolu znamená nižší,přihnutím nahoru se hladina zvýší.Jaká je však správná výška hladiny?Zavřete plovákovku.Otevřete kohoutek u nádrže,až se benzín v hadičce přestane hýbat,kohoutek zavřete. Otevřete plovákovku.Tenkým šroubovákem ponořte plovák až na dno.Hladina by měla lícovat s vrškem plováku (viz obrázek).  

2. Bohatost směsi
Bohatost směsi znamená jaký poměř benzínu a vzduchu se bude vytvářet.Bohatá směs znamená hodně benzínu,chudá málo benzínu. Bohatost se šteluje měněním polohy plíšku na jehle v šoupátku.Na jehle jsou 4 (u nových jehel pouze 3) zářezy a plíšk je v jednom z nich.Pokud je plíšek v horním,zářezu je směs chudá,pokud je v dolním je směs bohatá.Pro běžný provoz má být plíšek v 2. zářezu od shora (jestliže je motor po výbrusu méně jak 1500km má být plíšek na 3. zářezu shora).

3. Vůle lanka
Když je velká vůle na bowdenu plynu,poznáte to při otáčení plynovou rukojetí.Nejdříve to jde zlehka a nic se neděje a až pak je cítít odpor v otáčení a motor začne reagovat.Tahle vůle se musí minimalizovat,nejde však úplně odstranit protože pak by byl vlastně pořád trošku přidaný plyn a nenastavili byjsme volnoběh.Tahle vůle se odstraňuej napnutím lanka.K napíná slouží šroubek na vršku karburátoru.

4. Volnoběžné otáčky
Volnoběh se nastavuje na motoru ohřatém na provozní teplotu!!!
Nastavuje se šroubkem který je mezi tryskami.Utahováním šroubku se otáčky zvyšují,povolováním snižují.Správný volnoběh se snažte naštelovat co nejnižší,ale ne takový aby motor chcípal nebo skorochcípal.

.

Výměna pouzder předních tlumičů

9.8.2007 22:36| Jammal | Návody ..

Článek převzat z www.wiku.ic.cz

Výměna pouzder předních tlumičů
U pionýra je tahle část velmi špatně řešená.Nejenže vidlice nevinikájí nijak pevností,ale i pérování mohlo být vymyšleno lépe.Ale s tím nic nenaděláme.Tak se alespň snažte udržet je funkční v rámci jejich možností.
Nejslabší místo je v silonových pouzdrech ve kterých běhají kluzáky (ta menší trubka co dole vyjíždí) Silon je bílá,na omak trošku mastná plastická hmota.Stačí roztržená prachovka na vidlici,či nedostatek maziva a pouzdro se velice rychle vyběhá,vidlice má vůli a kluzák v pouzdru nechodí tak lehce jak by měl.
Řešením je rozebrání celé vidlice,vyčištění a výměna pouzder.

Demontáž
Je nutné rozebrat celou přední vidlici,to znamená sundat řídítka,u kapotovanného piionýra masku,vyndat kolo a demontovat blatník. Chytnete kluzák rukou a vyšroubujete ho ven.Je našroubovaný na pružině. Pak povolíme matice na vrcích vidlí a spoleščně s nimi vytáhneme i pružiny.Dobře se povolují tlustým plochým pilníkem,ten do drážky pasuje přesně,ale pozor, pilník praská.Pak povolíme matici na krku,sundáme vrchní brýle a vindáme vidlici z krku.Z ložisek v krku se vysypou kuličky.Ty je dobré chytat třeba do hadru a uložit do něajké krabičky aby se neztratily. Poté na objímkách dolních brýlí povolíme šrouby,objímky roztáhneme šroubovákem a vyndáme vidle.

Vyndání starých futer
V každé vidlici by měla být dvě futra.Jedno hned na dolním okraji,druhé 16 cm hluboko od spodního konce.V každé vidli je ještě v horní části nalisovaný ocelový kroužek se závitem rpo šroubky mazničky.Proto futra budeme vytloukat dolu,kde jim nic nebrání.Najdeme dostatečně dlouho trubku či tyč menšího průměru než je kluzák aby se dala prostrčit vrchem do vidlice a skřížit ji tam tak aby svojí hranou tlačila na futro.Idelání průměr je asi 10 - 18mm.Ted mlátíme kladivem do tyče tak aby před sebou tlačila ven futro.Takhle vymlátíme futra z obou vidlic a rovnou je vyhodíme protože po takovémhle zásahu bývají nepoužitelná.

Nalisování nových futer
Před nalisováním nových futer vidlici zevnitř vyčistěte hadrem který skrz budete protahovat.Z pružiny taky otřete co nejvíce špíny.Zkontrolujte pružinu zda není nijak zmršená.Někdy,hlavně po motokrosovém řádění bývají pružiny dobyté.Vemte nové futro a naražte ho kladivem přez dřevěný špalíček do vidlice aby bylo zárověň s okrajem.Ted pokud máte velký vrták průměru jako je kluzák tak jím rukou protáhnětě futro.Ideální je použít vrtkák 22mm.



Obr 1. Stará a nová pouzdra
Obr 2. Narážení nových futer
Obr 3. Narážecí trubka
Obr 4. Vrták 22mm
Jestli nemátě,nahřejte festověě na vařiči vršek kluzáku a futro jím protavte.Zapoměl jsem říct že futro se nalisováním do vidlice zmenší a i když venku šlo na kluzáku krásně, ted do něj kluzák nedostanete.Proto to zvětšování díry.Nyní vezmete nějakou trubku či tyčtak velikou aby vlezla dovnitř vidlice ale ne aby prolezla skrz futro.Taky se dá opilovat drřevěný váleček a tlačit ho tam jakoukoli menší tyčkou.Tímto tedy futro natlačíme 16cm od okraje vidle.Narazíme na okraj další,znovu provrtáme či protavíme a to na okraji necháme.U druhé vidle postup zopakujeme. Kluzáky by se ve vidlicích měli v ideálním případě pohybovat úplně volně,když jde trošku ztuha,nevadí od si sedne. Montáži vidlice
Vidlici smontujete opačně než jste ji rozbrali.Nic na tom není,žádný fígle nehledejte.Před i po nasazení kluzáků to pořádně namažte vazelínou a ihned dejte prachovky (manžety).Bez prachovek nejezděte ani omylem,jinak si to celé brzy zopakujete. Aby manžety na vidli drželi je vhodné je přitáhnout stahovacími páskami.


Obr 5. Vidlice s novými futry
Obr 6. Prachovky upevněné páskami

Výbrus a záběh

9.8.2007 22:32| Jammal | Všeob. informace ...

Třídění pístů a válců
Tím že se píst ve válci neustále pohybuje se obě tyto součástky opotřebovávají.Válec se takzvaně vyběhá (už nemé válcovitý tvar,nýbrž soudečkovitý).Kroužky vlivem opotřebení netěsní a motor nemá kompresi a tím pádem výkon. Proto se dělá výbrus.Výbrus je také zapotřebí pokud je motor silně zadřený

Kdy je potřeba výbrus?
Stroj už nejede tak jako jezdil dříve,zvláště v kopcích nemá sílu a seřízení ani vyčištěn nepomáhá. Vymontujete-li válec.Kouknete do válce a asi 5mm pod horní hranou válce je pocelém vnitřním odbvodu vidět kroužek. To je místo kam dojíždějí pístní kroužky a dál už nejezdí.Jestli je po přejetí prstem přez tento kroužek znatelný schůdek,je potřeba výbrus. Z pístu sundáte kroužky a dáte jeden kroužek samotný do válce asi 1 - 2 cm pod horní okraj (prostě až pod schůdek). Pak změříte mezeru na kroužku.Jestli je větší než 0,8mm je zapotřebí výbrus.

Co je vlastně výbrusu?Co se při něm děje?
Při výbrusu brusič vnitřek válce přebrousí aby měl znovu pravidelný a válcovitý tvar.Postupu se říká honování a dělá se honovací hlavou.Je to takový nástroj s brusnými kameny,víc ho nemá cenu popisovat. Při jednom výbrusu se vnitřní průměr válce zvětší o 0,25mm.Podle toho jaký má váš válec průměr se počítá jaký má výbrus. Z fabriky byl průměr válce 38,00mm,takzvaný nultý výbrus.Jetsliže máte průměr 38,25 máte první výbrus,jestli 38,50 máte druhý výbrus a tak dál.Běžně se brousí do osmého výbrusu tedy do průměru 40,00.Při tomto průměru už má válec obsah 55ccm.Další výbrusy se nedoporučují protože vložka válce se stává příliš slabou a nemusela by vydržet.Stejně tak píst řekněme pro 10. výbrus neseženete. Jednotliý výbrus má ještě 3 stupně těsnosti.Označené písmeny A B C nebo slovy.A je těsný výbrus (extrémě přesné,dlouhé zajíždění,ale delší životnost).B je normální běžný.C je volný.Rychleji se zaběhne,ale vydrží o trochu méně a další broušení je potřeba dříve.
Při každém vybroušení válce se montuje nová pístní sada,cože je - nový píst (správné velikosti,pro každý výbrus musí být píst se sprváným průmrem podle pořadí výbrusu),nové pístní kroužky,pístní čep a pojistky pístního čepu.Není také od věci vyměnit futro v ojnici.

Třída válce------- A B C
0.výbrus 38.000 +0,006 38,006 +0,005 38,011 +0,005
I.výbrus 38,250 +0,006 38,256 +0,005 38,261 +0,005
II.výbrus 38,500 +0,006 38,506 +0,005 38,511 +0,005
III.výbrus 38,750 +0,006 38,756 +0,005 38,761 +0,005
IV.výbrus 39,000 +0,006 39,006 +0,005 39,011 +0,005



Kde nechat vybrousit?
Výbrusy se dělají v brusírnách.Pokud víte ve vašem okolí o nějakém takovém místě,optejete se tam.Jestli nevíte, prošťourejte internet a kontakujte firmu kterou najdete.Pokud ve vaše okolí nic nenajdete,pošlete po předchozí dohodě válec poštou do velkých firem které se tím zabývají.Například TK moto Ahra Hradec Králové. Pokud budete válec posílat,počítejte s vyšší cenou protože poštovné.K výbrusu se obvykle dostává i nová kompletní pístní sada,není to ale pravidlem.Raději se na to zeptejte.
Cena výbrusu včetně nové pístní sady se pohybuje od 350 do 800kč.Ovšem nad 600 korun je to podle mě drahé.

Zabíhání nově vybroušeného válce
Záběh je doba dlouhá asi 1500 - 2000 km.V záběhu by se stroj něměl přetěžovat (prvních 500km nejezdit ve dvou), nejezdit dlouho na plný plyn,měl by se více mazat (v běžném provozu se pionýr maže 1:40,v záběhu míchejte olej do benzínu v poměru 1:20) a mít jehlu v karburátoru nastavenou pro záběh což je plíšek na 3. zářezu shora. V záběhu se motor hodně přehřívá,více vybruje a nechce se mu jet na nejvyšší otáčky.Čím více máte od výbrusu najeto tím více se motor uvolňuje a jede lépe.V záběhu je motor náchylný na zadření z přehřátí.Jestli pojedete do kopce nebo na rovině na plnej a motor najednou povadne a začne cvakat,okamžitě zmáčkněte spojku a chcípněte ho.Nechte vychladnout aspon 5 minut. Pak opatrně pokračujte.Jestli se motor zadře tak že začne hlasitě cvakat a sám se zastaví,je to horší.Nechte ho vychladnout déle. Po dojetí domu sundejte válec.Ve válci jemným šmirglem obruste lesklá místa a odřená místa na pístu,pak pořádně opláchnout a složit. Když to neobrousíte,bude i později náchylný na zadření!

V praxi se záběh u pionýra tak dlouho nedodržuje.Totiž už od 500k po výbrusu lze jet na plný plyn dlouhou dobu a je taky možné vozit dva lidi.Ale pořád je nutné počítat s tím že ještě není úplně zajetý a může se zadřít! Než ale najedete těch 500 radši ho opravdu šetřete,furt lepší počkat než jít znova na výbrus.

Demontáž a montáž zapalování

9.8.2007 22:14| Jammal | Návody ..

Demontáž
Vyšroubujemeho šroby držící stator a sundáme ho. Pak se povolí šrouby držící vačku a ta se sundá.Místo vačky se našroubuje šroum M8 a utahuje se dokud rotor nesleze.Pod rotorem z kliky kouká malí čudlíček ten vytáhněte a zabalte třeba do izolačky,hlavně ho neztratit!

Montáž
Nasadí se do důlku čudlíček,rotor se nasadí tak aby čudlik byl v drážce a rotor se rukou narazí.Pak se nasadí vačka a přitáhne se to celý šroubem.Pak se nasadí rotor a taky se dotáhne šroubama.

Nastavení zapalování

9.8.2007 22:12| Jammal | Návody ..

Článek převzat z www.wiku.ic.cz

V zapalování se nastavují 3 základní věci.
- Vzdálenost kontaktů svíčky
- Vzdálenost kontaktů přerušovače (odtrh)
- Předstih

Vzdálenost kontaktů na svíčce
Tento rozměr je velikost mezery mezi kontakty svíčky.Nastavuje se sklepnutím nebo odehnutím kontaktů.Pro všechny typy Jawy 50 pionýr je tento rozměr 0,5mm.

Vzdálenost kontaktů přerušovače (odtrh)
Odtrh je mezera mezi kontakty přerušovače (kladívka) ve chvíli, kdy je nejvíc otevřen. U pionýra se udává odtrh 0,4mm, když upřesním, tak by měl plíšek o tloušťce 0,4mm jít otevřeném kontaktem velmi lehce protáhnout a plíšek tloušťky 0,5mm by měl jít ztěžka. Tedy nejpřesněji odtrh nastavíte plíškem 0,45mm.

1. Pootočte vačkou, tak, aby bylo kladívko co nejvíc otevřené (bude se vám to líp dělat s vyšrubovanou svíčkou).
2. Vemte měrku-plíšek (dají se běžně koupit nebo sehnat) tloušťky 0,45mm a strčte ho mezi kontakty přerušovače.
3. Povolte šroubek zajištující destičku kladívka a pevně stiskněte kontakty k sobě (musí být mezi nima plíšek), kladívko přidržte dosedací plochou na vačce a šroubek opět dotáhněte. Po dotáhnutí by měl jít plíšek, aniž byste kladívko museli pootevřít víc, jít trochu ztuha ven i dovnitř. PŘEKONTROLUJTE!


Nastavení předstihu pomocí cigaretového papírku
1. Na místo vyšroubované svíčky vložíme měrku hloubky, šupleru, speciální budík nebo třeba šroubovák (ale šroubovákem se to nedá přesně změřit a jde to tak nastavit pouze jako odhad) nebo se dá hlava sundat a měřit to bez ní, ale musíme dbát na dobré zajištění válce, který by se mohl odlepit od motoru a mohl by se posouvat zároveň s pístem. Nutno pdodotknout, že svíčka není v hlavě kolmo k pístu, tím pádem je nastavování předstihu toto metodou vždy nepřesné a je pro přesnost je lepší hlavu sundat, nebo si vyrobit speciální přípravek.
2. Sundáme pravý kryt motoru a nastavíme odtrh (mezera kontaktu kladívka při největším otevření) na 0,4 mm (viz. kapitola Nastavení odtrhu).
3. Točíme pomocí šroubováku vačkou (na ní se otevírá kladívko). Najdeme bod, ve kterém se píst zastaví a začíná se vracet = horní úvrať. Od horní úvrati se zpětným pohybem kousek vrátíme na požadovaný předstih (např. 1,6 = vrácení o 1,6mm zpět). Jestli chceceme, aby v tuhle chvíli přeskakovala jiskra, tak to musíme nastavit ještě pootočením zapalování.
4. Povolíme zapalování (šrouby na kraji, u typů 550, 555 a u starších 05ek, povolíme jen destičku, na které je kladívko přišroubované). Pootočíme zapalováním (destičkou) tak, aby se kontakt kladívka zavřel. Mezi zavřený kontak sevřeme cigaretový papírek, který má předpokládanou tloušťku 0,05mm, což je taková šířka mezery na kladívku, kdy by měla přeskočit jiskra.
5. Potom posouváme zapalováním do leva a do prava (do leva=větší předstih, do prava=menší předstih). Musíme dbát, aby se neposunul píst ve válci. Ve chvíli, kdy se kladívko povolí tak, že z se dá papírek bez poškození vytáhnout, by to mělo házet jiskru.
6. Jestli se nám to takhle podaří nastavit, tak je potřeba všechno okamžitě přitáhnout a následovně přeměřit, v případě neúspěchu to i několikrát opakovat.

Popis zapalování

9.8.2007 22:11| Jammal | Všeob. informace ...

Článek převzat z www.wiku.ic.cz

Zapalování by se dalo rozdělit na několik částí.Na část motorovou uvnitř motoru která se skládá ze statoru a rotoru a dále na čás mimo motor.

Stator


Torzo statoru slouží jako držák ostatních součástek
Zapalovací cívka vyrábí proud pro indučku
Světelná cívka 1 a 2 vyrábí proud pro světla a klakson
Kladívko přerušuje přívod proudu do indučky a tím určuje kdy skočí jiskra
Vačka rozepíná kladívko
Mazací polštářek je napuštěný olejem a maže vačku aby se neobruškoval pertinax na kladívku
Kondenzátor chrání kladívka proti opalování

Rotor


Rotor Je to magnet a tím že se točí vzniká v cívkách proud
Šroub vačky drží vačku a rotor na hřídeli
Kolíček Kolíček Je pod rotorem a určuje jeho správnou polohu při nasazování

Další součástky
Indukční cívka Indukční cívka indukuje z proudu od zapalovací cívky proud větší který je schopný vytvořit jiskru
Kabeláž Kabecly,konektorky a tak podobně
Hlavní vypínač
Přepínač světel Přepínání mezi dálkovími a potkávacími světly a talačítko klaxonu
Svíčka Překakuje na ní jiskra
Fajifka Vede proud z VN kabelu na svíčku
VN kabel vede vysoké napětí od indučky ke svíčce